Home » Artikelen » Zo kun je je kind helpen bij het plannen van huiswerk

Zo kun je je kind helpen bij het plannen van huiswerk

Datum: 8 maart 2021

Plannen en organiseren is vaak lastig voor kinderen met dyslexie. Daarnaast hebben kinderen met dyslexie vaak moeite om de volgorde van denkstappen te onthouden. Het is voor hen lastiger het overzicht te houden.  Hierdoor kan het (in de klas) soms lijken alsof een kind lui is en niet aan een opdracht begint, terwijl het kind misschien wel heel graag wil beginnen met de opdracht, maar gewoonweg niet weet hoe. Zelfregulatie, oftewel jezelf aansporen om aan het werk te gaan, is dan vaak lastig. Herken jij dit bij je kind? Dan kunnen onderstaande tips je wellicht helpen om je kind te ondersteunen bij het plannen van huiswerk.

Kies vaste momenten voor het oefenen

Zorg ervoor dat het huiswerk op vaste momenten gedaan wordt. Dit maakt de afspraken duidelijk en voorspelbaar voor het kind. Kies momenten die niet te belastend zijn en waarop het kind nog genoeg energie heeft. Plan oefenmomenten bijvoorbeeld niet te laat op de avond, wanneer het kind al moe is, of voor het eten, wanneer het kind honger heeft. Vermoeidheid en honger zorgen namelijk voor een slechtere zelfregulatie.

Verspreid de oefenmomenten

Het is bewezen dat het beter is om op meerdere momenten in de week te oefenen dan alles op één dag te doen. Verspreid het huiswerk daarom over de hele week. Dat zorgt ervoor dat de stof vaker terugkomt en herhaald wordt, waardoor het beter blijft hangen. Daarnaast wordt het huiswerk zo in stukjes opgedeeld waardoor het behapbaar is voor het kind. Dit helpt ook voor het creëren van overzicht over wat er gedaan moet worden.

De pomodoro-techniek

Merk je dat je kind snel afgeleid is? Dan zou je ook gebruik kunnen maken van de pomodoro-techniek. Pomodoro betekent tomaat in het Italiaans en gaat uit van het gebruik van een kookwekker (de bedenker had toevallig een kookwekker in de vorm van een tomaat). Stel de kookwekker in op een bepaalde tijd waarin je gefocust aan het werk wilt zijn, bijvoorbeeld 15 minuten. Bedenk welke taak je in die 15 minuten gaat doen. Na die 15 minuten mag je een pauze houden, waarna de je kookwekker opnieuw instelt en weer aan het werk gaat. Zo is het voor het kind duidelijk dat hij/zij in die periode aan het werk moet en daarna beloond wordt met een pauze. Deze techniek wordt bij middelbare scholieren vaak gebruikt met periodes van 25 minuten, maar zou je voor jongere kinderen ook kunnen inzetten met minder lange periodes. Je kunt het beste zelf uitproberen wat de meest ideale tijd is voor jouw kind.

Stel samen met je kind doelen op

Als het huiswerk voelt alsof het van bovenaf is opgelegd en het kind er geen inspraak in heeft, kan dit eveneens zorgen voor minder motivatie. Door je kind erbij te betrekken kun je zorgen voor meer intrinsieke motivatie (de motivatie vanuit het kind zelf) in plaats van extrinsieke motivatie (‘het moet van de juf’). Bedenk bijvoorbeeld samen met je kind doelen voor het huiswerk. Dit kan bij het lezen bijvoorbeeld ook een afspraak van het aantal bladzijden dat je leest zijn. Laat het kind meedenken: wanneer is het doel behaald? En welke beloning verdien je als het doel behaald is?

Belonen, belonen, belonen!

Dyslexie komt vaak samen voor met aandachts- of concentratieproblemen. Vooral voor kinderen met een wat kortere aandachtspanne is belonen een goede methode om de motivatie wat op te krikken. Directe beloningen kunnen daarbij bij kinderen met grote aandachtsproblemen effectiever zijn dan uitgestelde beloning. Deze zijn beter te overzien en geven snellere motivatie dan wanneer je er een aantal weken op moet wachten. Je zou bijvoorbeeld een spelletje kunnen spelen na de huiswerkoefeningen als beloning. Dit zijn directe beloningen. Uitgestelde beloningen zijn bijvoorbeeld beloningssystemen waarop kinderen kruisjes kunnen zetten als het huiswerk is gelukt of het kunnen sparen voor punten. Per keer huiswerk maken kun je punten verdienen en aan verschillende puntenaantallen zou je dan verschillende beloningen vast kunnen maken. Zo kan het kind zelf bepalen of hij/zij zijn punten al snel inzet of juist nog verder spaart voor een grotere beloning.

Hou het leuk!

Last but not least: hou het leuk! Probeer bijvoorbeeld eens op verschillende manieren te lezen of op een andere plek dan normaal het huiswerk te maken. Bekijk bijvoorbeeld eens onze Leeschallenge, Leesmeter, Leesbingo of de Leesdobbelsteen.

Heb jij nog meer tips? Laat ze dan onder dit artikel achter!

Deel dit artikel
Auteurs

Maaike ten Buuren

Maaike is orthopedagoog bij Marant Behandelpraktijk. Ze ondersteunt kinderen met leerproblemen door middel van behandelingen op het gebied van lezen en spellen.

Naast haar opleiding tot orthoped…

Meer over Maaike ten Buuren

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *