Home » Artikelen » Zo maak je lezen leuk voor wiebelkontjes

Zo maak je lezen leuk voor wiebelkontjes

Datum: 16 januari 2017

Buiten vliegt een vogeltje. Er blaft ergens een hond. Er is een bloemetje op het bord getekend. Op de gang klinkt een kinderstem. De nieuwe gekleurde pennen blijven niet onopgemerkt. Daan ziet alles, Daan hoort alles. En dat niet alleen, Daan reageert erop. Hij wiebelt, hij draait rond, hij staat op en gaat weer zitten. Daan vertelt over alles wat hij tegenkomt, hij associeert er op los. Maar aan lezen komt hij steeds niet toe.

Aandacht en onrust

Veel leerkrachten zullen het bovenstaande beeld herkennen. Kinderen die niet op hun billen willen blijven zitten, omdat ze andere dingen veel interessanter vinden. Het gewiebel en gefrunnik kan soms leiden tot frustrerende momenten, want niet alleen jij als leerkracht hebt hier last van, de rest van de klas reageert er ook op. De meeste leerkrachten vinden het heerlijk als al die wiebelkontjes eindelijk stil zitten. Maar wat blijkt nu? Die beweging is hartstikke nodig!

Beweging in het onderwijs

Onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen toont het aan: fysieke activiteit in taal- en rekenlessen is effectief om de reken- en spellingsvaardigheid van kinderen te verbeteren. De leerlingen zouden de lesstof beter opnemen omdat er adrenaline vrijkomt in de hersenen tijdens het bewegen. Dit geldt voor álle leerlingen, dus ook voor de kinderen met dyslexie.

Lezen of spellen met beweging

Nu zie ik je denken: voor het lezen is toch juist rust en concentratie nodig? En spellen lukt toch niet als de kinderen staan te springen? Jawel, het kan! Hieronder geef ik je een aantal tips om het lezen en spellen wat actiever te maken, en waarschijnlijk dus ook een stuk leuker!

Boksend flitsen

Het woordlezen kan op verschillende manieren gecombineerd worden met bewegen. Laat de hele klas eens staan tijdens het flitsen en laat ze een boksbeweging maken tijdens het oplezen van ieder flitswoord. Een andere leuke variatie hierop is het maken van een rap-beweging. Zo bewegen de kinderen door de flitswoordjes heen, zorgt het voor een ritme en geeft het een hoop plezier!

Hakken en gooien

Moeten de woordjes worden opgedeeld in klanken? Pak er een balletje bij! Gooi over terwijl jullie samen het woord in klanken hakken. Dit kan ook worden gedaan met klankgroepen. Eén keer overgooien is één klank of klankgroep benoemen. En probeer dan maar eens het balletje niet te laten vallen!

Lezen en friemelen

Het lezen van teksten is soms wat lastig als je staat te springen en te dansen. Maar wist je dat de meeste kinderen zich beter kunnen concentreren als ze bezig zijn met hun handen? Ga eens op zoek naar een tangle of een kneedgum. Door het gefriemel tijdens het lezen beweegt het kind zijn handen en activeert het bepaalde deeltjes in de hersenen waardoor het zich nét even wat langer kan concentreren op de tekst.

Zo zie je maar, het is niet zo moeilijk als het lijkt. Al die wiebelkontjes in de klas, laat ze lekker wiebelen. Maak de lessen actief en zorg voor genoeg beweging, ook tijdens het lezen en spellen. Wiebel jij zelf eigenlijk wel genoeg?

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.