Home » Artikelen » Zo stimuleer je taalvaardigheid met Jip en Janneke

Zo stimuleer je taalvaardigheid met Jip en Janneke

Datum: 1 mei 2017

Bijna iedereen is er groot mee geworden: met de verhalen van Annie M.G. Schmidt. Op zaterdag 13 september 1952 publiceerde dagblad Het Parool het allereerste Jip en Janneke-verhaaltje. In de vijf jaren die daarop volgden verscheen er wekelijks een. Maar wat maakt de verhalen van Jip en Janneke zo succesvol? Ik besluit bij de bibliotheek het boek weer eens te lenen en begin te lezen…

Jip liep in de tuin en hij verveelde zich zo. Maar kijk, wat zag hij daar? Een klein gaatje in de heg. Wat zou er aan de andere kant van de hek zijn, dacht Jip. Een paleis? Een hek? Een ridder? Hij ging op de grond zitten en keek door het gaatje. En wat zag hij? Een klein neusje. En een klein mondje. En twee blauwe oogjes. Daar zat een meisje.

Wanneer ik het eerste verhaaltje heb gelezen, merk ik dat ik door blijf lezen. Annie M.G. Schmidt heeft haar schrijfstijl helemaal aangepast aan het niveau van kinderen. De zinnen zijn kort, ze maakt gebruik van beeldend taalgebruik en er zit één clou of moraal in. Als kind kon ik niet genoeg krijgen van deze verhalen. Maar wat mij nog meer opvalt? Ze gebruikt situaties die je als doelgroep herkent. Tenminste, toen ík klein was.

Ik ben lekker stout

Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij de kleuters. Ik herinner me een moeder die ’s ochtends naar mij toe kwam en zei: “Pietje heeft een nieuwe, beige broek aan die niet vies mag worden. Vandaag dus liever niet in de zandbak. Hoor je dat, Pietje? En luisteren!” Pietje keek braaf naar zijn moeder en toen ze zich omdraaide, keek hij mij beteuterd aan. Ik besloot hem in de pauze een reservebroek aan te trekken, zodat hij toch lekker in de zandbak kon spelen. Hij kon zijn geluk niet op. “Echt waar? Maar ik mag dat toch niet van mama?”

Met bovenstaande situatie in mijn achterhoofd lees ik Jip en Janneke met een glimlach. Wat is de tijd eigenlijk veranderd. Jip en Janneke mogen experimenteren: ze klimmen in bomen, wroeten in de modder om wormpjes te zoeken, ze springen in plassen en schillen appels met een scherp keukenmesje. En als Jip en Janneke even stout doen: ach, dat hoort erbij!

Interactief voorlezen

Op woensdag 10 t/m zaterdag 20 mei 2017 is het de Annie M.G. Schmidt-week. Een uitgelezen kans (letterlijk en figuurlijk) om het boek van Jip en Janneke zo nodig af te stoffen en er eens lekker samen uit te lezen. Door interactieve momenten in te lassen, worden de taalontwikkeling, het verhaalbegrip en de woordenschat van kinderen gestimuleerd. Met een paar eenvoudige tips kun je dit ook als ouder uitproberen:

Speel in op reacties

Kinderen hebben over het algemeen veel te vertellen. Misschien herkennen ze zich wel in het verhaal en willen ze hier ook iets over vertellen. Neem de opmerkingen serieus en laat het kind vertellen. Zo blijft het kind betrokken bij het verhaal.

Besteed aandacht aan moeilijke woorden

Het klinkt misschien als een open deur, maar wanneer je van tevoren even het verhaaltje scant zodat je weet waar het over gaat, dan kun je vooraf bedenken wat je uit kunt leggen en tussendoor kunt vragen of bespreken. Om ervoor te zorgen dat het kind een woord beter onthoudt, kun je de betekenis van een woord uitleggen door aan te wijzen wat het is, het voor te doen, of een voorbeeld te geven dat aansluit bij de eigen situatie. Laat dit begrip vaker terugkomen: een kind moet een woord gemiddeld zeven keer horen om het te onthouden.

Maak het levendig

Maak tijdens het lezen gebruik van ondersteunende geluiden of bewegingen. Mocht je het verhaal al vaker hebben voorgelezen, vraag dan aan je kind om die geluiden te maken. Zo wordt het verhaal nog duidelijker en raakt het kind nog meer betrokken.

Wanneer je eigen kind te groot is om voorgelezen te worden uit Jip en Janneke, laat je kind dan eens voorlezen aan zijn/haar broertje, zusje, buurmeisje, neefje of goudvis. Op school is het leuk om kinderen voor te laten lezen aan de kleuters. Wedden dat de kleuters aan zijn of haar lippen hangen, en de kinderen die voorlezen zich hierdoor erg stoer voelen? Twee vliegen in één klap!

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Aliesje

3 mei 2017

Mooi! Waar! Liefdevol geschreven! Fijne ideeën!

Geert

7 mei 2017

Wat een goede ideeën om aan de slag te gaan met de verhalen van Jip & Janneke! Ik ga het proberen!