Home » Dyslexie: gevolg van slecht onderwijs?

Dyslexie: gevolg van slecht onderwijs?

Datum: 27 maart 2017

Het percentage kinderen dat dyslexie heeft, ligt in Nederland vele malen hoger dan je zou mogen verwachten. Volgens de statistieken zou ongeveer 5% van de bevolking met lees- en/of spellingproblemen te kampen hebben, terwijl het percentage basisschoolleerlingen dat een dyslexieverklaring heeft daar behoorlijk overheen gaat (ruim 10%). In het Algemeen Dagblad van 9 februari 2017 stellen drie hoogleraren dat het onderwijs verantwoordelijk is voor dat verschil: “Er wordt gewoon te weinig geoefend”.

Stampen

Hoogleraar Anna Bosman (Radboud Universiteit) zegt dat er weer ‘gestampt’ moet worden in de klas. “Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben. Als kinderen moeite met lezen of rekenen hebben, wordt de oorzaak bijna altijd bij het kind gezocht.” Volgens Bosman zou meer oefenen veel verschil maken.

Lees het hele artikel op de website van het AD.

Oefenen

Bij Marant weten we dat het onderscheid tussen lees- en/of spellingproblemen en dyslexie soms moeilijk te maken is. Het gevolg daarvan is dat ook kinderen met lees- en/of spellingproblemen gebruik maken van dyslexiezorg. Het is zeker noodzakelijk dat het taalonderwijs verbeterd wordt, maar daarmee is dyslexie niet te voorkomen.

De uitspraken van Bosman en haar collega’s zijn niet nieuw: al jaren woedt een discussie over de relatie tussen het onderwijs en dyslexie. Marant vindt het belangrijk dat er niet alleen gediscussieerd wordt, maar dat er ook naar oplossingen wordt gezocht: hóe kunnen we het onderwijs dan beter maken? Om die reden werken we bijvoorbeeld samen met de Gemeente Overbetuwe in een onderzoek naar voorspellende factoren van dyslexie. Hoe kun je een kind met dyslexie herkennen en waarin verschilt het van een kind met lees- en/of spellingproblemen?

Oplossing

‘Meer oefenen’ is dus niet de enige oplossing voor het hoge percentage dyslexieverklaringen. Betere ondersteuning voor kinderen die minder goed mee kunnen komen in het lees- en spellingonderwijs wél. Marant kan daar een bijdrage in leveren, bijvoorbeeld door een leerkracht te ondersteunen. Voor kinderen met ernstige dyslexie is dit niet genoeg: om beter te leren lezen en spellen hebben zij een intensieve en individuele dyslexiebehandeling nodig.

Meer weten?

Bekijk de pagina over onze dyslexiezorg hier.

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *