Elk jaar na de zomervakantie is het weer zover. Kinderen en leerkrachten moeten wennen aan de nieuwe groep en hun plek zien te vinden. Als je je plek gevonden hebt, kun je open staan voor leren, samen met anderen. In de eerste 6 weken leg je als leerkracht hiervoor de basis. Op enig moment voelt elk kind zich gezien en gehoord, ontstaan er vriendschappen en is het klimaat veilig om goed met elkaar samen te werken. Hoe creëer je nou zo’n positief groepsklimaat?
Welke vragen staan centraal?
Marant Interstudie gelooft in een aanpak waarin de leerkracht het groepsproces doelbewust, samen met de kinderen, positief beïnvloedt. We werken oplossingsgericht en doen een beroep op gezamenlijke verantwoordelijkheid. Voor het creëren van positieve groepen zijn maatregelen op schoolniveau noodzakelijk. Waar het kan preventief, waar het moet curatief.
Preventief en op schoolniveau:
Curatief en op groepsniveau:
“Hoe krijg ik mijn groep weer op de rit? Grip krijgen op de groep en bouwen aan een positief groepsklimaat.”
Neem gerust contact op via interstudie@marant.nl.