Mensen werken niet zozeer met jou als schoolleider, maar met het beeld dat ze van je hebben: competent, met overzicht en overwicht, zonder te veel poeha en in staat om te verrassen en lef te tonen. De leidinggevende staat voor het gezond functioneren van de school. Wij leiden leidinggevenden op die zichzelf ‘passend’ willen maken voor het aansturen van ontwikkelingen op hun school. Autoriteit vormgeven, eigenaarschap nemen en geven, verantwoordelijkheid pakken, mandaten verlenen en vooral de kwaliteiten in je teams zien.
Leiderschap in het onderwijs slijp je door ervaring, reflectie, afstand nemen, er staan, moedig zijn, actie ondernemen en open in contact blijven. Het vraagt veel je als persoon: ideeën vormgeven, de relatie met je teams laten bloeien en je daadkracht neer te zetten. Daarnaast is het ook gewoon een hele leuke rol. Een goede leidinggevende kan namelijk een heleboel, maar vooral ook om zichzelf lachen.
Schoolleiders halen het eigen leiderschap bij hun mensen naar boven. Zo bloeien professionele, zelfbewuste en competente teamleden. Leidinggevenden weten wanneer zij een stapje achteruit moeten doen om de mensen in het speelveld podium te bieden.
Leidinggevende ben je niet zomaar. Het vraagt veel van je: van zicht op de toekomst, visie en strategie, via het kennen en gezond kunnen benaderen van je mensen, naar het praktisch vertalen en waarmaken van ideeën. Je bent van alle markten thuis en per markt kan je steeds beter worden. Wij ondersteunen met opleiding, training, coaching on the job en assessing. Een palet aan mogelijkheden waarbij je als leidinggevende op maat je eigen leren vorm kunt geven.
Goede leidinggevenden hebben kennis van onderwijs- en organisatieprocessen, maar vooral kennis van zichzelf. Zelfbewustzijn, reflectief vermogen, het vormgeven aan eigen autoriteit en zien wat je mensen nodig hebben. Het (nog) beter kunnen leren van leerlingen/studenten en de school: het onderwijskundig leiderschap. Dát is de uitkomst van goed leiderschap.
Wij bieden verschillende opleidingen en cursussen rondom leiderschap aan. Dit aanbod is afgestemd op zeven stadia van leidinggeven:
In elke fase werken we met een combinatie van interventies en methodieken: training, coaching, praktijkonderzoek, literatuur, assessment, e-learning etc. Altijd gericht op de actuele ontwikkelingen, op de eigen schoolpraktijk en op het versterken van zelflerend en zelfkritisch vermogen; de basis voor duurzame groei.
Bekijk ons aanbodVoor zowel leidinggevenden als leidinggevende teams: