Home » Lezen en spellen oefenen met het spel 953

Lezen en spellen oefenen met het spel 953

Datum: 6 juli 2021

Alle kinderen die momenteel bij ons in behandeling zijn ontvangen deze week een pakketje per post. In het pakketje zit het spel 953. Wil je weten hoe je dit spel kunt spelen? Hieronder vind je de standaard speluitleg, maar ook een paar andere manieren waarop je het spel kunt lezen.

Veel speelplezier en een fijne vakantie!

Zo werkt 953

Van de 9 kusbusjes rammelen er 5. Op 2 van deze 5 rammelende kubussen staat het getal 953. Probeer om als eerste 3 rammelende kubussen te krijgen.

  1. Beslis welke speler mag beginnen (de jongste, de oudste, of diegene die heeft afgewassen?). Deze speler gooit de kubussen op tafel.
  2. De tegenspeler mag een kubus kiezen. Rammelt de kubus? Dan mag hij een volgende kubus kiezen. Rammelt hij niet? Dan is de andere aan de beurt.
  3. Leg de rammelende kubussen voor je neer; de niet-rammelende kubussen mag je opzij leggen.
  4. Beide spelers mogen naar links of naar rechts buigen om te ontdekken op welke kubussen 953 staat. Je mag alleen niet over de kubussen heen buigen om te zien wat jouw tegenstander ziet.
  5. Wie 3 rammelaars heeft, wint een punt. Deze speler gooit opnieuw.
  6. Wie 5 punten heeft, wint een ronde, wie 2 rondes wint, wint het spel.

Variatie 1: Lezen met de kubus

  • Pak om de beurt een kubus.
  • Heb je een kubus die rammelt? Lees een zin, bladzijde of alinea.
  • Heb je een kubus gepakt die niet rammelt? Dan mag de ander lezen.
  • Voor elke zin, bladzijde of alinea die je hebt gelezen krijg je een punt.
  • Wie er na 15 minuten lezen de meeste punten heeft, heeft gewonnen!

Variatie 2: Woordendictee

  • Kies de categorie(ën) waarmee je vandaag wil oefenen.
  • Pak allebei 3 kubussen.
  • Wie heeft de meeste kubussen gepakt die rammelen? Deze persoon mag een woord bedenken die de ander moet opschrijven. Vergeet niet het stappenplan te gebruiken.
  • Is het woord goed dan verdien je een punt!
  • Wie er het eerst 10 punten heeft, heeft gewonnen!

Variatie 3: Klankgroepen

  • Pak allebei 4 kubussen.
  • Hoeveel kubussen rammelen?
    Bedenkt een woord met dat dat aantal klankgroepen.
  • Heb je bijvoorbeeld 3 kubussen gepakt die rammelen? Bedenkt dan een woord met 3 klankgroepen.
  • Bijvoorbeeld: va-kan-tie.
  • Heb je een woord kunnen bedenken en deze goed in klankgroepen verdeelt? Dan verdien je een punt! Kan je geen woord bedenken dan gaat de beurt naar de ander.
  • Wie er het eerst 10 punten heeft, heeft gewonnen!

Variatie 4: Oefenen met de klanken

  • Pak allebei 3 kubussen.
  • Wie heeft er de meeste kubussen die rammelen?
  • Die kiest een klank waarmee de andere drie woorden moet noemen. Bijvoorbeeld met de tweetekenenklank eu: Reus, neus en keus.
  • Is dat gelukt? Dan verdien je 3 punten.
  • Leg de kubussen weer terug op de tafel en dan begint het spel weer opnieuw.
  • Wie heeft er al eerste de 21 punten bereikt? Die heeft gewonnen!

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *