Home » Medewerkers » Arend Runia

Arend Runia

Directeur/Bestuurder a.runia@marant.nl 06 371 551 86

Arend Runia is directeur/bestuurder van Marant en vormt met Dewi Rijks de directie. Samen met 120 collega’s streeft Arend ernaar om van Nederland een land te maken waar iedereen goed kan leren en werken. Hij werkt dagelijks te midden van zijn medewerkers aan middelen en strategieën om dit te bereiken.

Dankzij zijn jarenlange ervaring in het onderwijs weet Arend bij welke oplossingen en verbeteringen kinderen en professionals écht gebaat zijn. Hij werkte zowel als docent, leidinggevende en bestuurder: drie rollen die steeds een ander perspectief op het onderwijs en alles daaromheen bieden.

Als bestuurder van Marant is Arend constant op zoek naar nieuwe uitdagingen, ontwikkelingen en verbeteringen. Samen iets nieuws ontwerpen is zijn passie. Het uitgangspunt daarbij is altijd: wat helpt om beter te presteren? Wat helpt een bestuurder om een betere leider te worden, welke innovatie helpen leerkrachten en wat zorgt we ervoor dat kinderen zo goed mogelijk leren en presteren?

Arend houdt ervan om mensen te verbinden. Hij draagt graag bij aan het creëren van een omgeving waar alles kan. Als je daar een goed plan en professionele mensen aan toevoegt, kunnen de mooiste dingen gebeuren. Arend ziet zichzelf in dit proces als het kompas: hij kan richting aangeven en intuïtief beslissingen nemen.

Arend is een uitstekende observeerder en vindt het erg belangrijk dat zijn collega’s onbelemmerd en zelfstandig hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Vanaf de zijlijn houdt hij het proces in de gaten en indien nodig stuurt hij bij. Arend is geen bestuurder die vanuit zijn ivoren toren opdrachten geeft: veel liever staat hij tussen zijn collega’s en vraagt hij waar hij ondersteuning kan bieden. Dit zorgt voor een prettige en open sfeer op de werkvloer. Een sfeer waarin creativiteit wordt gestimuleerd en waarin alles bespreekbaar is. Een goede voedingsbodem voor een bloeiend bedrijf!

Voor Marant werkt Arend ook als werkcoach en adviseert hij scholen, gemeenten en instellingen op tal van terreinen. Het gaat hem in het werk vooral om de uitdaging in de vraagstelling.