Mini Onderwijsevent - Samen leren innoveren

Mini-onderwijsevenement voor onderwijsprofessionals, ouders en kinderen

Of je nu leerkracht, IB’er, directeur, LIO-stagiair, vader of moeder bent: je komt bijna dagelijks in aanraking met het onderwijs. We hoeven je dan ook niet te vertellen dat het onderwijs altijd in beweging is! De ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op en het onderwijs wordt steeds meer op de individuele leerling afgestemd. Wij van Marant willen je tijdens deze middag graag laten zien en beleven hoe leuk deze ontwikkelingen zijn. Zo kun je als ouder aanschuiven bij een workshop ‘Creatief omgaan met huiswerk’ en hebben we voor leerkrachten een workshop over formatief evalueren. Natuurlijk zijn kinderen ook welkom! Want wat is het basisonderwijs zonder hen?

Wat staat er op het programma?

Voor ouders

Hoe help ik mijn kind met huiswerk?

Vind je het als ouder ook zo lastig om jouw kind te begeleiden bij het maken van huiswerk? In deze workshop krijg je hiervoor waardevolle tips. We besteden aandacht aan goede feedback geven, belonen, planning en organisatie (hoe maak je afspraken?) en aan out of the box-denken. Zo wordt het begeleiden en het maken van huiswerk een stuk makkelijker!

Lezen en spellen met Letterlicht

Bij Marant helpen en begeleiden we kinderen met dyslexie. Tijdens de behandelingen werken we met het online behandelprogramma ‘Letterlicht’ dat speciaal voor ons ontwikkeld is. Zo weten we zeker dat we volgens de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen werken. Kinderen, ouders en leerkrachten zijn hier heel enthousiast over! Heeft jouw kind moeite met lezen en spellen, of is hij/zij in behandeling voor dyslexie? Tijdens deze workshop leggen we uit hoe Letterlicht werkt en hoe kinderen hierdoor beter leren lezen en spellen.

Voor onderwijsprofessionals

Beeldend trainen als middel voor open communicatie

Wie is toch die leerkracht van de toekomst? Wie het weet mag het zeggen. Wel hebben we allemaal opvattingen en ideeën over wat ideaal leraarschap zou kunnen zijn. We praten er veel over, maar weten we van elkaar wat onze gemeenschappelijk opvattingen zijn over goede leerkrachten in het basisonderwijs? Durven we dat wel tegen elkaar te zeggen en durven we naar ons zelf te kijken? En wat betekent dat voor de begeleiding van leerkrachten in hun onderwijssituatie en voor hun professionaliseringsbehoefte?

Formatief evalueren

Op dit moment is “het zweet staat op de verkeerde rug” een veel gehoorde kreet in het onderwijs. De leraar werkt te hard en de leerling zit in de consumentenmodus. Hoe maken we de leerling eigenaar van zijn eigen leerproces? Formatief evalueren is een mooi middel om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens deze workshop ontdek je de principes van formatief evalueren en hoe je dit tijdens je lessen kunt gebruiken.

De smaak van begeleiden (alleen 13 december)

Als je de school waarin je werkt als een keuken ziet, wat voor soort maaltijden worden daar dan bereid? Standaard, eenvoudig en eerlijk? Uit grootmoeders kookboek; goed en voedzaam? Fusion; elke dag anders? En als je jezelf voorstelt als chef, hoe begeleid jij jouw keukenploeg? In deze workshop ga je via het werkelijk proeven van een aantal producten of gerechten op zoek naar jouw eigen smaakvoorkeuren en de vraag wat dat te maken heeft met jouw (bege)leiding.

Voor kinderen

Edukidslab

In het Edukidslab ga je op zoek naar jouw ‘toetje van de toekomst’. We leven in het jaar 2050. Boer Mees heeft een goedlopende boerderij. Bij zijn boerderij heeft hij een fantastische boerderijwinkel. Hij levert de ingrediënten voor Heel Holland Bakt. Toch is er iets merkwaardigs aan de hand. Er is minder fruit want de bijen zijn zo goed als uitgestorven. Ook is het verrassend stil op de boerderij. Wat kan hij wel leveren om toch heerlijke toetjes te bakken? Aan de hand van de stappen van ‘ontwerpend leren’ kom je tot een oplossing.

Marant kijkt samen met scholen naar mogelijkheden om de creativiteit en het oplossende vermogen van hun leerlingen te vergroten met het EduKidsLab. Hoe stimuleer je kinderen nieuwsgierig, kritisch en creatief te zijn? Door ze buiten de gebaande paden te laten wandelen! Door ze een oplossing voor een vraag, probleem of behoefte te laten bedenken. En door ze zélf op onderzoek uit te sturen.

Speel Dizzy!

Dizzy is een geheugenspel met klanken, woorden en symbolen.  Met dit spel voor jong (vanaf groep drie) en oud (opa’s en oma’s) wordt spelenderwijs de leessnelheid én de nauwkeurigheid van het lezen van bestaande woorden verbeterd. Ook voor kinderen zonder dyslexie is het spel geschikt. Kom je Dizzy met ons spelen?

Ben jij de nieuwe Rekenster?

Rekenster is een rekenspel waardoor kinderen spelenderwijs beter worden in rekenen. Het spel is ontwikkeld voor kinderen uit groep 1 tot en met 5 en is te spelen op verschillende manieren: optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. Hoe goed kun jij al rekenen?

Knutselen en kleuren

Liever een mooie kleurplaat maken? Ook dat kan! We zorgen voor genoeg kleurplaten en knutselspullen. Je hoeft je geen moment te vervelen!

Aanmelden

Aanmelden is helaas niet meer mogelijk.