Om op school efficiënt en zelfstandig te kunnen functioneren moet een leerling zijn gedrag kunnen sturen. Hij moet bijvoorbeeld zijn impuls beheersen om zomaar door de klas te roepen, onthouden …
Als docent valt het niet mee om van alle leerlingen in de klas precies te weten waar ze staan in hun leerproces. Ook leerlingen vinden het vaak moeilijk om aan te geven in hoeverre ze de stof echt beheersen. Het cijfer dat een leerling voor een toets haalt is wel een meting, maar geeft geen inhoudelijke feedback over wat de leerling wel of niet geleerd heeft. Formatief evalueren is een krachtig instrument om samen (cijferloos) in beeld te brengen waar een leerling staat ten opzichte van de leerdoelen. Het maakt gebruik van de principes Feed Up, Feedback en Feed Forward van John Hattie.
Formatief evalueren kan omschreven worden als het verzamelen, interpreteren en gebruiken van informatie door leerlingen en docenten tijdens het leerproces. Hiermee kun je bepalen waar leerlingen staan in hun leerproces, naar welke leerdoelen zij toewerken en hoe zij die leerdoelen kunnen bereiken. Dit vergroot het eigenaarschap en de motivatie van leerlingen en stelt de docent in staat om op maat zijn les bij te stellen om de leerdoelen te kunnen bereiken.
Docenten met een onderzoekende houding die een scherper beeld willen krijgen van wat de leerlingen leren in de les.
Tijdens deze cursus van vier bijeenkomsten ligt de nadruk op het direct uitproberen van de theorie in je eigen lespraktijk. Ook werk je samen en reflecteer je met collega’s. Je gaat onderzoeken wat de ontwerpprincipes en succescriteria van formatief toetsen zijn. Je leert hoe je (met behulp van tools en voorbeelden) formatief evalueren kunt toepassen in je les. Ook ga je met elkaar in gesprek over wat je zelf wellicht al onbewust doet rondom dit onderwerp. Er is ruimte om elkaar te ontmoeten, te inspireren, feedback te geven en samen te leren. Op het einde van deze cursus ga je naar huis met een lesaanpak die je zelf hebt ontworpen, getest en verbeterd.
Na afloop van de cursus kun je:
In deze cursus komt het volgende aan bod:
Naast het opdoen van theoretische kennis ga je ook experimenteren in je eigen les. Je leert een les of lessenserie te ontwerpen volgens de ontwerpprincipes van formatief evalueren en gaat deze uittesten in je klas. Vervolgens bespreken we samen de ervaringen. Aan de hand van je eigen feedback en die van je collega’s formuleer je verbeteracties om opnieuw aan de slag te kunnen met je leerlingen. Na de tweede experimenteerronde formuleer je jouw persoonlijke leeropbrengst.
Regina Reiniers, senior trainer/adviseur bij Marant Interstudie.
De training bestaat uit vier dagdelen. Bij 8 tot en met 14 deelnemers wordt er één trainer ingezet. De prijs per deelnemer is dan €495. Bij meer dan 15 deelnemers wordt er een 2e trainer ingezet. Vraag hiervoor een offerte op. De locatie van de training is in beide gevallen op de eigen school. De prijs is inclusief reader en materialen.
Wil je weten wat de precieze kosten zijn voor jouw team of school, afgestemd op jouw wensen? Neem dan gerust contact op met Regina Reiniers via r.reiniers@marant.nl of 06 330 578 75.