Home » Subsidieregeling voor kwetsbare leerlingen: aanvragen en inzetten

Subsidieregeling voor kwetsbare leerlingen: aanvragen en inzetten

Datum: 26 augustus 2020

Je hebt ze vast ook op jouw school of binnen jouw stichting: die leerlingen die nog moeten bijkomen van een lange periode thuis. Het was niet fijn voor ze. Gelukkig kunnen ze nu weer naar school. Ze moeten eerst weer acclimatiseren, langzaamaan weer wat vertrouwen opbouwen, in zichzelf en in de wereld. Een kwetsbare groep is het. En natuurlijk lijden de schoolse prestaties daar onder, maar dat is slechts een symptoom, zeker niet het probleem.

Subsidie voor inhaal en ondersteuningsprogramma’s 

De overheid heeft extra geld beschikbaar gesteld om kwetsbare basisschoolleerlingen extra ondersteuning te bieden. De eerste aanvraagronde vond voor de zomervakantie plaats. De tweede aanvraagronde loopt nu; scholen kunnen uiterlijk 15 september 2020 de aanvraag indienen. De aanvragen moeten gericht zijn op doorlopende hulp die in de periode 1 oktober 2020 tot en met 31 augustus 2021 kan worden ingezet.

Subsidie aanvragen

Per leerling is €900 beschikbaar. Standaard mag voor maximaal 10% van de leerlingen subsidie worden aangevraagd. Scholen waar meer achterstanden voorkomen, zoals gedefinieerd in de regeling, kunnen subsidie aanvragen voor maximaal 20% van de leerlingen.

Je kunt de subsidie hier aanvragen.

Rust voor jouw mensen: hulp is onderweg

De volledig gekwalificeerde medewerkers van Marant zijn beschikbaar om met deze groep leerlingen aan het werk te gaan. Om te voorkomen dat ze opnieuw een lange periode thuis komen te zitten; om te voorkomen dat het trauma groter wordt; om ervoor te zorgen dat ze in een schools ritme blijven, ook met hun lezen, rekenen en taal.

Binnen de subsidieregeling kan Marant dit voor jou verzorgen. Extra aanbod aan de leerlingen en hun ouders, namens jou. Onze mensen kunnen jullie leerlingen op weg helpen met bijvoorbeeld taal en rekenen. We werken samen aan effectieve inhaal- en ondersteuningsprogramma’s waarmee we de opgelopen onderwijsachterstanden, leer- en ontwikkelachterstanden inhalen of wegwerken.

Wat kunnen we voor je doen?

Uiteraard is ieder ondersteuningsprogramma maatwerk. We denken graag met je mee over waar jouw leerlingen behoefte aan hebben. Een voorbeeld van onze ondersteuning zou kunnen zijn:

  • Inhaalprogramma’s op het gebied van rekenen, technisch lezen, spellen en begrijpend lezen opstellen voor leerlingen;
  • Inzetten van en begeleiden bij software zoals Letterlicht;
  • Organiseren van extra onderwijstijd buiten de reguliere schooluren;
  • Inzetten van ondersteunende leermaterialen (bijvoorbeeld voor leerlingen met een taalachterstand) via onze Eduservice.

We ondersteunen je graag bij:

  • het vormgeven van het ondersteuningsprogramma;
  • het indienen van de subsidieaanvraag via het aanvraagformulier;
  • sparren over de mogelijkheden.

Interesse?

Neem voor meer informatie contact op met Anne Jan van den Dool, Julièt Reijnders of Judith Ellenbroek.

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lea de Vries

18 september 2020

Beste dhr. mevr. Voor basisschool De Akker en De Boomgaard uit Dieren hebben wij de subsidie aangevraagd. Nu las ik op deze website over het ondersteuningsprogramma. Daar ben ik benieuwd naar en heb ik wat vragen over. Is het mogelijk dat wij telefonisch contact hebben hierover? Mijn nummer is: 06-53512898 Alvast bedankt voor de moeite! Vriendelijke groet, Lea de Vries

Ronald Pater

9 februari 2021

Dag, Is deze subsidie alleen beschikbaar voor het basis onderwijs of oook voor het VO? wij hebben op onze VMBO locatie, twee TOM (traject op maat) klassen opgericht om leerlingen die wellicht eerder naar het speciaalonderwijs werden verwezen toch met een passend VMBO diploma naar het MBO te laten doorstromen. met vriendelijke groet, Ronald Pater Bonhoeffercollege Wethouder Beversstraat

Judith Bosch

9 februari 2021

Beste Ronald, Het VO komt ook voor deze regeling in aanmerking. Zie voor meer informatie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-28472.html