Home » SYMPOSIUM Dyslexie: Hoe verbinden we onderwijs en zorg?

SYMPOSIUM Dyslexie: Hoe verbinden we onderwijs en zorg?

Datum: 4 oktober 2019

Woensdag 6 november 2019

Een kwart van de leerlingen in het basisonderwijs kan niet goed lezen, pseudo-dyslexie tiert welig en het taalonderwijs is op de helft van de scholen niet op orde. Alarmerende onderzoeken lijken aan de orde van de dag. Vooral op het gebied van dyslexie is er veel discussie: hoe kan het dat zoveel kinderen een dyslexieverklaring krijgen?

Dat er iets moet gebeuren, is wel duidelijk. Promovendus Liesbeth Tilanus onderzocht in de afgelopen jaren het effect van dyslexiebehandelingen bij Marant en staat op het punt om te promoveren. In haar proefschrift beschrijft ze wat er gebeurt met het lees- en spellingniveau van kinderen tijdens een klinische behandelaanpak en hoe die vooruitgang zich verhoudt tot de diagnose die is gesteld voorafgaand aan de behandeling. Wat leert ons dat voor de toekomst?

De resultaten van het onderzoek roepen andere vragen op. Zou integratie van de specialistische dyslexiezorg niet al eerder kunnen leiden tot andere aanpakken op school, zodat meer kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben? Kunnen we ‘dat wat werkt’ naar het onderwijs brengen? Wat zou dit inhouden voor de dyslexiezorg?

We nodigen je van harte uit voor het symposium ‘Dyslexie: hoe verbinden we onderwijs en zorg?’ op woensdag 6 november in de Aula van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Of je nu in het onderwijs, de zorg of de politiek werkt: we bekijken dit vraagstuk vanuit alle perspectieven en gaan samen de discussie aan over de toekomst van dyslexiezorg. In de verbinding vinden we elkaar.

Programma

  • 9.00 uur: Inloop
  • 9.30 uur: Opening
  • 9.45 uur: Liesbeth Tilanus over haar onderzoek en bevindingen
  • 10.15 uur: Pauze
  • 10.30 uur: Verdieping – Hoe verbinden we onderwijs en zorg?
  • 11.30 uur: Afsluiting
  • 12.00 uur: Lunch

Kosten

Er zijn geen kosten aan dit symposium verbonden.

Kinderpromotie

Heb je ’s middags ook nog even tijd? Dan ben je van harte welkom op de eerste kinderpromotie ooit! Speciaal voor kinderen met dyslexie (maar natuurlijk ook voor alle andere kinderen) schreef Liesbeth het boek Een kroon voor een kanjer; een spannend kinderboek dat over een jongen met dyslexie gaat. Dit boek is gebaseerd op het onderzoek van Liesbeth. Eigenlijk is Een kroon voor een kanjer ook een proefschrift, maar dan voor kinderen! Daarom organiseren we, naast een gewone promotie met professoren, ook een kinderpromotie. In plaats van professoren mogen hier zes kinderprofessoren Liesbeth de oren van haar hoofd vragen, terwijl hun klasgenoten en andere kinderen in de zaal zitten.

De kinderpromotie vindt ook plaats op 6 november in de Aula en duurt van 13.00 – 14.30 uur.

Aanmelden

Aanmelden voor het symposium en/of de kinderpromotie kan hier.

Over het onderzoek van Liesbeth Tilanus

Responsiveness to intervention in children with dyslexia: A clinical approach

Leren lezen en spellen is belangrijk om succesvol te zijn op school en om te kunnen functioneren in de samenleving. Lees- en spellingsvaardigheden worden expliciet onderwezen in de vroege klassen op de basisschool. Niet alle kinderen ontwikkelen goede lees- en spellingvaardigheden. Kinderen met dyslexie vertonen vaak achterstanden en laten veelal aanhoudende problemen zien, zelfs na intensieve instructie en remediering op school. Omdat de diagnostiek en behandeling van dyslexie in Nederland onderdeel is van een landelijke, gestandaardiseerde, klinische aanpak, is er een solide basis gelegd voor systematisch, wetenschappelijk onderzoek. Het huidige proefschrift rapporteert over onderzoek naar de cognitieve en gedragskenmerken van Nederlandse kinderen met dyslexie en naar de rol van deze kenmerken in de voorspelling van de vooruitgang gedurende een langdurige interventie op het gebied van lezen en spellen.

Liesbeth Tilanus
Liesbeth Tilanus

Iets anders: help je mee?

Maak lezen leuker met augmented reality

Zo komt Een kroon voor een kanjer eruit te zien

De eerste druk van Een kroon voor een kanjer, het eerste wetenschappelijke kinderboek over dyslexie, is bijna uitverkocht. Dat betekent dat duizenden kinderen inmiddels kennis hebben gemaakt met Raf en zijn magische vogel. Natuurlijk willen we nog veel meer kinderen Een kroon voor een kanjer laten lezen. Hoe leuk zou het zijn als daar een extraatje aan toe wordt gevoegd in de vorm van augmented reality (plaatjes die bewegen wanneer het kind het boek leest)? Zo wordt lezen nóg leuker!

Het ontwikkelen van augmented reality is een kostbare investering. Toch willen we dit graag toevoegen, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit lezen leuker maakt voor kinderen met dyslexie. Help jij mee dit te realiseren?

Ja, ik help mee >>

Deel dit artikel

Laat hier een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.